Jeg havde den fornøjelse at kunne lade mit netværk og nærområdets interesserede opleve klangkoncerten i Give. Det går indimellem lang tid fra den ene klangkoncert til den næste, så jeg følte mig helt rusten, da jeg igen skulle til Jylland med mine klangoplevelser. Til trods for at halvdelen af de kursister, der deltager i mine kurser og events på Fyn, er det jyderne, der er mine trofaste følgere. Tusinde tak for det.
For godt et år siden deltog en kvinde fra Midtjylland til to af mine klangoplevelser. Det er egentlig hende vi kan takke for at klangkoncerten i Give, blev oprettet!
Først deltog hun i min klangkoncert i en hvid og meget smuk kirke ved Vejle. Kirken lå på en bakketop, som mange kirker jo gør. Men denne havde et særligt lysindfald fra den nedstigende aftens sol. Det blev en vellykket klangkoncert i Guds rum.
Akustikken i Give gav klangoplevelsen en ny dimension. Her dansede lydene rundt i den 8 kantede bygning.
Jeg kalder nogle af mine klangoplevelser for klangbad, det gør jeg fordi jeg tilbyder deltageren, at hun kan ligge ned og opleve klangene. Man får ligesom klangene serveret fra en anderledes vinkel, en mere sansende måde. Du skal opleve det, for det er svært at beskrive en sådan klangoplevelse med ord. En klangkoncert foregår altid siddende.
Her synker man helt ned i sæderne, når tonerne danner en lydkollage og blidt pakker publikum ind med toner og lydbølger, som dels beroliger krop og sind og får os til at slappe af, geare ned og slippe vores stress.
Under en klangkoncert og klangbads klangoplevelse fortæller jeg lidt om hjernebølgernes frekvenser, når vi er stressede og guider dig ud på en beroligende rejse i lydlandskabet. Du slipper tanker og bekymringer, mens tiden står stille.
Måske er du een af dem, der slipper spændinger og muskelsmerter, finder indre ro og nærvær og oplever flow og vitalitet under (og efter) klangenes toner og frekvenser. Når klangene kommer i spil resonerer de og skaber i samklang med de fremmødte deltagere. Her kan man opleve at kæbespændinger eller uro i benene fortager sig. Og har du brug for at slippe noget gammelt, er der rig mulighed for at gøre det, når mange skåle spiller sammen på een gang.
Jeg har fået sangundervisning af Marie Bergman, den svenske sanger og komponist og vil lade syngeskåle og fuldmåneskåles frekvenser svinge med min (og dine) toner. Det er naturligvis helt op til den enkelte om man vil synge med. Jeg inviterer publikum til at rejse sig op, trække vejret helt ned i benene og tone en lyd frem fra maven. Dét kalder jeg for toning og ordløs sang. Når vi synger ordløst sammen med skålenes klange, opstår en samhørighed mellem hverandre og en kilde af energi og glæde strømmer nærmest ned over een, hvilket giver mig det ene kuldegys efter det andet, på den gode måde, selfølgelig.
Jeg plejer somregel at synge ordløst med mine øjne lukkede, men af og til kan jeg ikke lade være med at fristes til at åbne dem lidt op og se på mit publikum. Det glæder mig, når jeg ser varme og fredfyldtheden fylde deltagernes øjne, som ligesom åbner sig og stråler af glæde. Oplevelsen kan beskrives som en form for forbindelse med Altet, Moderjord og Universet. Med det himmelske, Gud og vore kære. Det er somom hele forsamlingen bliver konnektet – forbundet som een stor familie, een samlet ånd.
Ubeskrivelig smuk klangoplevelse, som man skal være en del af, førend man kan sidde her og nedfælde ord om det.
Når sindet renses og tankerne forsvinder, gøres der plads til den klare ordløse sang, til toningen, der forbinder vores sjæle med andre dimensioner. Sangen uden ord og den supplerende klang fra Syngeskålene bliver kernen, essensen. Det, der samler os. Det, der spreder roen og freden i os selv og dét, som vi, når vi går fra denne klangoplevelse, kan være med til at give os en følelse af større indre ro og nærvær. Det er blot mine ord.
Jeg møder mange kvinder, der ligesom hende der tog kontakt til mig og fik arrangeret denne klangkoncert i Give, ønsker at få mig ud at spille i deres hjemby eller som nu dette eksempel, hvor vi sammen fandt et oplagt sted med en fin og anderledes akustik.
Jeg vil gerne vise dig hendes skriv af sine klangoplevelser inden vi gik igang med samarbejdet.
Altså: Efter hendes første klangkoncert oplevelse, spirede et ønske frem i hende. Hun nærede et ønske om at give flere mennesker oplevelsen af klangenes frekvenser, klangenes fred og klangenes helende frekvenser og vibrationer i et akustisk egnet lokale. Hun fortæller:
“Jeg havde meldt mig til klangmeditation og klangbad hos Anne i Eventyrhaven i 2017 og igen her i 2018 for at give mig selv endnu en klang-oplevelse med klangskåle.
Anne havde placeret sig i centrum af cirklen med ca 10-14 deltagere. Platformen vi lå på var af træ og hulrummet nedenunder gjorde, at vibrationerne fra skålene var nemme at mærke. Klangene virkede vældig beroligende og roen bredte sig i kroppen og hovedet. Klangene virkede også harmoniske – men ind i mellem spillede Anne Viese toner, som splittede harmonien ad og fik mig til at lytte opmærksomt igen.
Jeg var tæt på at falde i søvn og jeg håbede, at spillet fortsatte længe for jeg nød det i fulde drag.
Da klangmeditationen var slut og jeg rejste mig op, var det med en følelse af forløsning fra dagens jag og problemer og i harmoni med mig selv og en glæde som gerne måtte indfinde sig dagligt.”
Nogle uger efter tilføjede hun denne kommentar, der fortæller, at hun også i dagene efter klangoplevelsen oplever bla lethed og glæde:
“Som sædvanlig, når jeg har været i berøring med klangskålespil, indfinder der sig en følelse af lethed og glæde hos mig. Humøret er godt og jeg føler mig ovenpå rent energimæssigt. Dette varer omkring et par dage efter Anne Vieses klangspil.”
Desuden skriver hun og hendes mand om deres klangoplevelse i den kirke, jeg besøgte ved Vejle forrige år:
“Klangkoncert i Brejning kirke 2017
Vi var spændte og optimistiske og med en god følelse i maven da vi tog afsted til vores første klangkoncert med Anne Viese. Kirken var åben og lys og akustikken fin. Vi fik en god start ved, at Anne fortalte sin version af sin start ind i klangskålenes verden og de mange forskellige anvendelses muligheder. Det var rigtig spændende at høre om Annes erfaringer og at klangskålene virkelig er superaktuelle i vores nutid med meget stress og jag.
Endelig gik hun i gang med at spille på klangskålene og ret hurtigt indfandt en følelse af afslappelse og lydhør som efterlod følelsen “en væren i sig selv”. Ikke kun blev hovedet tømt for tanker men når tonerne bølgede frem og tilbage havde man bare lyst at følge med. Vores problematikker f eks knæer, skuldre lod mærke fra sig ved stikkende, prikkende fornemmelser. Et tegn på ubalance som gerne ville i balance.
Sidst men ikke mindst sang vi med på tonløs sang. En virkelig skøn oplevelse at prøve. Anne var dygtig til at få folk til at synge med, på trods af at man åbner op for, en måske meget ukendt side af sig selv, ved at skulle stå frit fremme og synge højt. Selvfølgelig sammen med de andre deltagere men alligevel alene. Det gav mig følelsen af, at kunne udtrykke mig fuldt ud, hvilket virkede vældig befriende. Godt var det 😚 På et tidspunkt bliver Annes spil suppleret af hendes medhjælper bagerst i kirken. Endnu en dimension bliver tilføjet til den dejlige koncert. Vi gik fra kirken med en let og velværende følelse af at have gjort noget godt for os selv i dag og have været medvirkende til en fantastisk fælles oplevelse. Denne behagelige og afslappede følelse holdt sig et par dage men måtte gerne være en daglig tilstedeværelse.”
Klangkoncerten med ordløs sang i Give blev en uforglemmelig aften i klangenes nærvær.
Fredelige klanghilsner
Anne Viese
PS. Tjek gerne kalenderen og se hvor ellers jeg arrangerer klangkoncerter og andre klangoplevelser